Demokratiutveckling i Vallentuna.

Tisdag 15 januari 2019

Demokratiutveckling är viktig för Vallentuna, samhället och Liberalerna. Snart kommer kommunala nämnder ha möjlighet att hålla öppna nämndsammanträden för att öka den demokratiska insynen och dialogen med invånarna. Något Liberalerna motionerade om redan för 25 år sedan blir alltså nu verklighet.

Vid måndagens kommunfullmäktige klubbades en strategi för demokratiutveckling som bland annat innebär fler medborgardialoger. Genom att öka kontaktytorna mellan kommun och Vallentunabor ökar delaktigheten och inflytandet. Liberalerna i Sverige bildades ur kampen för rösträtt för alla kvinnor och män. På den tiden var det många som vände sig emot idén att varenda medborgare skulle ha inflytande och yttrandefrihet – oavsett kön, inkomst och bakgrund. Demokratin måste ständigt utvecklas för att ha stöd, för att vara relevant och för att kunna försvaras. Därför är ökad delaktighet och inflytande så viktigt.

Digitaliseringsstrategi och kvalitetsstrategi

Vid gårdens fullmäktigesammanträde antogs också en digitaliseringsstrategi och en kvalitetsstrategi som övergripande lägger fast hur kommunen ska arbeta med ständiga kvalitetsförbättringar. Nya avfallsföreskrifter klubbades också, som lägger fast att för att få elda trädgårdsavfall inom tätbebyggt område måste man söka dispens. På så sätt kan mer avfall komposteras och färre människor påverkas av sotpartiklar i luften på vår och höst.

Välkommen till föredrag om EU – vår tids största freds- och demokratiprojekt. En av Sveriges mest inflytelserika europaparlamentariker håller föredrag i Vallentuna den 10 februari. Läs mer här.

Läs mer om Liberalerna i Vallentunas politik här.