Du ska få välja din läkare, valfrihet måste gå före vinsttak

Torsdag 26 april 2018

För att underlätta för stockholmarna och öka tillgängligheten i vården inför vi nu möjlighet att även boka tid och vårdbesök via internet. Det ökar valfrihet i vården. Möjligheten till telefonbokning kommer naturligtvis också att finnas kvar. Ibland när man läser media kan man tro att Stockholm har landets längsta vårdköer men vi har faktiskt generellt bättre tillgänglighet än resten av landet enligt Sveriges Kommuner och Landsting. Mycket tack valfrihet och många vårdgivare. Men det räcker inte, vi behöver göra mer.

Därför satsar vi nu mer resurser på husläkarmottagningar och övrig primärvård vilket är särskilt viktigt för äldre patienter, kroniker och multisjuka. Vi vill att de ska få en fast läkarkontakt som kan lotsa dem bättre och smidigare i vården. Det gynnar valfrihet i vården. Förebilden för Liberalerna är de norska och danska fastläkarmodellerna, där varje läkare har ungefär hälften så många patienter som en svensk läkare.

Här i Stockholm har Socialdemokraterna länge kritiserat vårdvalen, som gör det möjligt för dig som patient att välja bland annat husläkare, barnavårdscentral och sjukgymnast. När den rödgröna regeringen vill införa ett vinsttak i välfärden betyder det här i Stockholm i praktiken ett vinstförbud för många vårdföretag med små marginaler och kapitaltillgångar. Många av de privata vårdföretagarna Stockholm skulle då riskera att gå omkull och alla de sjuka, äldre och assistansanvändare som själva har valt att bestämma vem de ska få vård av skulle drabbas. Det skulle också alla anställda och de många driftiga företagare – varav många är kvinnor – göra när deras livsverk skulle läggas ner. Liberalerna vill se bättre upphandlingsrutiner, kvalitetskontroll och inspektioner i välfärden, men företag måste få gå med vinst om valfrihet ska finnas kvar. Vi liberaler är övertygade om att du vet bäst vilken läkare eller barnavårdscentral som passar dig och din familj.

Här hittar du mer om vår politik.