EU:s inre marknad får inte raseras

Tisdag 23 januari 2024

I december skrev Liberalerna i Vallentuna Nya om att vi vill ha en europeisk polisstyrka för att komma åt den internationella brottsligheten. Den kan du läsa här. Sverigedemokraterna svarade i samma tidning att de vill utöka gränskontrollerna istället. Nedan och här kan du läsa Liberalernas replik.

Enligt polissamarbetet Europol är 70 procent av de grovt kriminella verksamma i mer än tre EU-länder samtidigt. Ingen kan bli förvånad över att Sverigedemokraterna svarar att de istället för mer samarbete vill göra det svårare för oss alla att handla och röra oss över gränserna inom Europa.

Tyvärr ser vi hur den positiva utvecklingen i världen på några år gått mot tilltagande protektionism och stängda gränser. Men EUs inre marknad och den fria rörligheten inom Europa har inte bara varit världens mest framgångsrika fredsprojekt, den är vårt vassaste verktyg på den globala spelplanen och har gjort EU till världens främsta miljöorganisation. Den har gett en fenomenal tillväxt och idag ser unga svenskar det som en självklarhet att kunna studera eller arbeta en tid av livet i ett annat EU-land.

Liberalerna är det enda parti som tydligt tar ställning för att fördjupa frihetsprojektet EU. För att komma åt internationell brottslighet vill vi att Sverige går med i den europeiska åklagarmyndigheten. Vi vill ha ett djupare polisiärt samarbete och en ny europeisk polisstyrka som kan agera och bedriva förundersökningar över landsgränserna mot brottslingar, istället för långsamma varuleveranser och tröga passkontroller på väg till jobbet.

Samarbete i Europa är vägen framåt. För att vi ska klara klimatomställningen, säkra jobben och besegra gängen. För vår trygghet, säkerhet och frihet.

För övrigt är det dags att uppgradera vårt medlemsskap från basic till premium och införa euron.

Ylva Mozis (L), gruppledare och kandidat i EU-valet