INSÄNDARE – L Vallentuna: Därför önskar vi alla Vallentunas unga kvinnor en jämställd partner

8 mars Internationella kvinnodagen

Onsdag 8 mars 2017

”Trots många framsteg har vi fortfarande långt kvar”. Det skriver Liberalerna i Vallentuna i samband med 8 mars och tar upp flera förslag hur de vill förbättra jämställdheten i kommunen.

Flickor i Sverige könsstympas och gifts bort mot sin vilja. Många flickor och kvinnor har inte rätt att röra sig fritt, tala med vem de vill eller klä sig som de vill. Därför har Liberalerna tagit initiativ till en kartläggning av hedersförtryck av Vallentunas skolelever och vill att socialtjänsten utbildas för att upptäcka hedersförtryck.

Varje år dödas 17 kvinnor i Sverige av en man som de älskar eller har älskat. Varje år anmäls mer än 13 000 fall av våld mot kvinnor i nära relation. Därför kommer Liberalerna alltid stå upp för Kvinno- och tjejjouren i Vallentuna.

Skillnaden i livsinkomst mellan män och kvinnor i Sverige är 3,6 miljoner kronor. Kvinnliga pensionärer har 5900 kronor mindre i månaden än män. Trots att flickor har högre betyg i nästan alla ämnen i skolan och trots att kvinnor i Sverige utbildar sig i högre grad än män, så är deras löner lägre. De yrken där kvinnor dominerar ger lägre lön. Därför vill Liberalerna ha högre löner för lärare och socialsekreterare i Vallentuna. Man ska kunna göra karriär även i kvinnodominerade yrken. Därför säger vi ja till företagande och karriärtjänster i vård och skola.

Att mammor är hemma längre med barnen än pappor och dessutom därefter går ned till deltid bidrar till att kvinnor har sämre ekonomi än män efter en skilsmässa och efter pensionen. Därför önskar vi alla Vallentunas unga kvinnor en jämställd partner. Cash is queen!

Länk till insändaren i Vallentuna Nyheter.

Länk till insändaren i Mitti Vallentuna.