Invigning av spontanidrottsanläggning på Snapptunafältet

Över 400 engagerade Vallentunabor har bidragit med sina idéer och tankar för att forma platsen till något unikt och igår var det dags för invigning av spontanidrottsanläggningen

Måndag 18 september 2023

Det strömmade in många hundra Vallentunabor på det soliga Snapptunafältet inför den officiella invigningen den 17 september.  Spontanidrottsanläggningen är Sveriges första utomhusanläggning grundad på principerna om Riskful Play och Physical Literacy. Den uppmuntrar alltså till att utforska, upptäcka och stärka den fysiska kompetensen, självförtroendet. Det är upp till besökarna själva att välja hur de vill använda redskapen och ytorna som ställt iordning. Kreativiteten lockar och motiverar till att röra sig.

Det är verkligen en nyskapande anläggning som erbjuder en rad spännande funktioner i form av bland annat rullbana, hinderbana, scen med ljudanläggning, upplevelsestig och studsmattor.

I samverkan med Riskful Play-projektet har Vallentuna kommun utvecklat anläggningen med fokus på användarnas behov och önskemål, istället för standardiserade lösningar. Det är en plats som ger exempel på framtidens aktivitetsanläggningar för lek och spontanidrott.

Ylva Mozis (L), ordförande i fritidsnämnden, säger:

– Det här är en riktigt imponerande anläggning. Det är en unik plats som välkomnar alla och uppmuntrar till rörelse, spontanitet och kreativitet. Jag tror och hoppas att det kommer att vara många kickbikes, rullstolar, fötter och händer i rörelse här framöver. Det är en plats vi Vallentunabor kan vara stolta över.

Ylva Mozis (L) var den som formellt invigde anläggningen tillsammans med de övriga aktörerna i projektet: Riskful Play, Arvsfonden, Korpen, fritidsförvaltningen och X2 Architects. Istället för att klippa band som är brukligt vid en invigning, knöts istället band mellan de olika aktörerna.