Liberal skolpolitiker i Vallentuna rasar mot oppositionen om skolan

Fredag 17 november 2017

Socialdemokraterna ägnar sig åt politisk pajkastning

Liberal skolpolitiker i Vallentuna rasar mot oppositionens utspel om skolan. Att ta fram en ny skolorganisation är en stor, till och med den största, fråga för Barn- & Ungdomsnämnden. Det är ett enormt viktigt arbete där partipolitisk pajkastning bör undvikas för att säkerställa att vi når en lösning som är den bästa för eleverna och verksamheterna säger Anna-Clara Nord Ekerling, vice ordförande i BUN (Barn och ungdomsnämnden).

Vi i Liberalerna har, förutom arbetet i nämnden ägnat mycket interna diskussioner åt de olika alternativen och väljer att sätter eleverna i första rummet. Eleverna ska kunna välja en kommunal högstadieskola i Vallentuna. Skattepengarna ska gå till eleverna snarare än tomma skollokaler. Socialdemokraterna verkar ägna sin tid åt att leta fel i en arbetsprocess som varit väldigt grundlig och pågått under flera års tid.

I det pressmeddelande som S i Vallentuna har skickat ut finns några ytterst tveksamma påståenden om processen kring den nya skolorganisationen. Man antyder att alliansen på något sätt har gått bakom ryggen på oppositionen. Att det på något sätt skulle sorterats ut förslag på egen hand, något som inte alls stämmer, givetvis. Tvärtom har alla nämndens partier, fackliga representanter och representanter för verksamheterna deltagit i samma gruppdiskussioner. I dessa har vi alla fått tillfälle att ventilera synpunkter. S sitter dessutom i arbetsutskottet och har utmärkta möjligheter att på tidigt ifrågasätta förslag på samma sätt som alliansen.

– På vad baserar S till exempel påståendet att alliansen har reducerat åtta förslag till två; alla partier inklusive S har ju under hösten deltagit i samma gruppdiskussioner om förslagen utan att invända emot processen. Frågan om skolsammanslagningen har hittills dryftats på tre nämnder och lika många arbetsutskott, varför har de väntat så länge? Eller är de bara ute efter att skaffa billiga poäng genom pajkastning?

Önskar ett bättre samarbete med S

Hon uppmanar nu S att komma till en politisk enighet i frågan för elevernas och skolans bästa.

– Jag tycker det här är tråkigt. Vi har ett jättebra samarbete annars. Vi måste tänka på eleverna bästa och inte ägna oss åt politisk pajkastning.

Liberal skolpolitiker rasar mot oppostionen i Vallentuna

Artikeln är publicerad i Mitt i Vallentuna 2017-11-17, länk hittar du här.