Liberalerna infriar vallöfte om att miljöcertifiera Vallentuna kommun!

Fredag 13 april 2018

Ylva MozisLiberalerna infriar vallöfte om att miljöcertifiera Vallentuna kommun! Igår blev det klart att en extern aktör certifierar kommunens miljöarbete enligt den internationella standarden ISO 14001. Ännu ett av Liberalernas vallöften om miljö och att vi skulle miljöcertifiera blir verklighet!

Ett av många vallöften i en historia av liberalt miljöengagemang. För att framtida generationer ska ha samma frihet och möjligheter som vi måste vi alla minska vår miljöpåverkan. Liberalernas vallöfte 2014 var att miljöcertifiera kommunen för att ständigt minska Vallentunas miljöpåverkan. Direkt efter valet 2014 initierade Liberalerna arbetet.

Tre miljömål sattes upp:

• Klimatpåverkan ska minska
  • Miljöanpassade inköp ska öka
  • Osorterat avfall och farliga kemikalier ska minska

Ett miljöledningssystem skapades för att mäta, följa upp och se till att miljöpåverkan minskar varje
år. Alla medarbetare bidrar, på olika sätt, genom att kommunens systematiska miljöarbete är sammankopplat med ordinarie styrning och planering. Allt för att nå Vallentunas övergripande mål
om en hållbar tillväxt. 107 aktiviteter startades under 2017 och nästan alla medarbetare har
genomgått miljöutbildning.

En glädjens dag för Alliansens gröna röst, Liberalerna!

Historisk tillbakablick:

Lite historik om FP/L:s engagemang i miljöarbetet. 1970 – för snart femtio år sedan – motionerade Uno Arfvidsson (FP) om inrättandet av ett miljövårdsråd. Två år senare motionerar sju folkpartister om resursförstärkning för miljövårdsplanering. Motionerna blev väl behandlade och det inrättades ett planeringsråd där miljöfrågorna skulle ha stort utrymme. 1985 motionerade FP om att avsätta viss mark norr om Vallentunasjön som naturvårdsområde. Också den motionen bemöttes positivt och idag är det området naturreservat – snart med en ny kvarn på plats.

2003 räddade FP bildandet av naturreservatet Exerman – Hersby (vid sjön Tärnan i Össeby). Projektet höll på att gå i stå men vi kunde lösa problemet med markägaren. 2012 utarbetade Lars Filipoff (M) och jag som FP-representant Alliansens miljöpolicy.

Det finns många fler exempel. Så har det rullat på och så kommer det förhoppningsvis att fortsätta med L som pådrivare. L gör skillnad!!

Här kan du läsa om fler vallöften vi uppfyllt.

Här hittar du mer om vår politik.