Liberalerna: Nej till besöksförbud i äldreboenden

Insändare i Vallentuna nya den 27 januari 2022

Regeringen vill ha möjlighet att införa ännu mer av besöksförbud på äldreboenden. Det visar de direktiv regeringen gett till den utredning som nu tittar på frågan.

Vi menar att det är helt fel väg att gå. De långvariga isoleringar av äldre som genomfördes har haft stora negativa effekter. Äldre har tvingats vara isolerade under långa perioder och har inte fått träffa sina barn, barnbarn, partners eller andra. Det har lett till ensamhet, nedstämdhet och psykisk ohälsa.

Många äldre upplever att de är oskyldigt dömda till isolering i sina egna hem. Coronakommissionens studier visade dessutom att smittan huvudsakligen kom in på äldreboenden via anställda, inte via anhöriga.

Vi tycker det självklara alternativet till isolering och besöksförbud är att se till att anställda inom vård och omsorg som har patientkontakter är vaccinerade. Ingen patient eller brukare ska behöva vara oroliga för att bli smittade av personalen.

Även om vaccinet inte ger ett 100% skydd, så minskar det risken för smittspridning mycket tydligt. De 14% av svenskarna som är ovaccinerade står för 60% av de som ligger inlagda för intensivvård på våra sjukhus.

Över 90% av vallentunaborna över 65 år är vaccinerade med två sprutor. Det är bra, men vi behöver fortsätta att försöka nå ut till de som fortfarande är ovaccinerade. Och målet är att alla svenskar ska kunna få sin tredje dos inom ett par månader. Nu byggs vaccinationskapaciteten ut ordentligt i Stockholms län och vi kommer att kunna vaccinera 100 000 personer i veckan.

Det är dags för regeringen att slänga förslagen om ytterligare isolering och besöksförbud i papperskorgen. Satsa istället på att se till att alla som jobbar i vård och omsorg med patientkontakter är vaccinerade och har tillräckligt med skyddsutrustning. Det är smittan som ska isoleras, inte äldre personer.

Barbro Westerholm (L), riksdagsledamot

Anna Starbrink (L), regionråd