Det står nu klart att Vallentuna kommun kommer att få 11,5 miljoner kronor av det extra tillskott på totalt 5 miljarder som regeringen med hjälp av Liberalerna och Centerpartiet tillsätter till kommuner och regioner. Stockholmsregionen får 700 miljoner totalt av satsningen på välfärden.

Gruppeldare Ylva Mozis (L) kommenterade tillskottet i kommunkassan på onsdagen:
– Mycket glädjande besked om tillskott på 11,5 miljoner till Vallentuna kommun. Dessa kommer gå till förstärkningar inom våra viktigaste kärnverksamheter vård, omsorg och skola.

– Det är bra att regeringen har lyssnat på oss i kommunerna som trycker på om att det behövs medel att finansiera de utökade åtaganden som tillfallit kommunerna. En stärkt välfärd ökar tilliten till samhället och det kitt som binder oss samman. Så bygger vi ett bättre samhälle för fler, säger Ylva Mozis (L), ordförande för utbildningsnämnden.

750 miljoner kronor extra till rättsväsendet

750 miljoner kronor extra ska också gå till rättsväsendet i landet. Bland annat får domstolarna och Kriminalvården mer pengar. 180 miljoner kronor ska också gå till Migrationsdomstolarna för att kunna minska handläggningstiderna.

Partierna höll gemensam presskonferens i veckan, den kan du se här > SVT.