Niornas meritvärde i Vallentunas skolor fortsätter öka

Onsdag 9 oktober 2019

meritvärde
Bild: Erik Ideström (L). Foto: Jasmin Storch

Genomsnittligt meritvärde för eleverna som gick ut årskurs i nio i våras, både kommunala och friskolor sammantaget, ökade från 236,0 till 238,6 poäng. Året dessförinnan låg snittet på 227,8. Andelen elever som når gymnasiebehörighet ökar till 90,0 procent.

– Det är glädjande att niornas genomsnittliga meritvärde ökar och att fler blir behöriga till gymnasiet, säger Erik Ideström, Liberalernas ledamot i Barn- och ungdomsnämnden.

Resultaten ligger under länssnittets meritvärde på 248, men högre än rikssnittet som under det senaste läsåret hamnade på 229,8. Ökningen i andelen behöriga elever till 90,0 procent är det största skuttet bland kommunerna i nordöstra Stockholm.

– Ett viktigt fokus framöver för oss Liberaler är att förbättra studieron och tryggheten i skolorna, fortsätter Erik Ideström. Det bidrar också till en bättre arbetssituation för lärarna så att de kan fokusera på undervisningen och leda eleverna mot ännu bättre kunskapsresultat framöver.

Statistiken som Skolverket sammanställt bygger på sjutton ämnen och publicerades förra veckan.

Kunskap är biljetten vidare i livet. Därför brinner vi Liberaler för att ständigt göra skolan bättre. Alla barn oavsett bakgrund ska få de kunskaper de behöver för att kunna uppnå sina drömmar och överraska sig själva och sin omgivning. Kunskap är den viktigaste faktorn för att stärka ungas möjlighet att leva i frihet och välja sin egen väg. Utbildning och kunskap ger människan möjlighet att, utifrån sina egna förutsättningar, förbättra sin livssituation. Därför prioriterar vi Liberaler alltid skolan.

Läs mer om Liberalernas skolpolitik i Vallentuna här.

Skolverkets statistik för Vallentunas nior 2019 hittar du här.