Teater och kultur i Vallentuna och tio länskommuner

Torsdag 14 september 2017

Teater i Vallentuna
Bild:Gunnel Orselius Dahl, ordförande i kulturnämnden, Stockholms län

Teater i Vallentuna

Tusentals besökare tog del av Parkteatern när den i sommar gästade elva kommuner i Stockholms län. Det var bland annat föreställningen the Visitors, baserad på ABBA:s musik, Parkteater i länskommuner möjliggjordes genom ett stöd från landstinget.

– Teater utomhus är en fin sommartradition och ett sätt för fler stockholmare att ta del av kulturen. Parkteatern kan nå nya och kanske mindre kulturvana personer – helt utan kostnad för den enskilde. Därför är det roligt att Stockholms läns landsting kunnat bidra till att tusentals personer i elva kommuner kunnat njuta av musik och skådespel med The Visitors.

Det säger kulturnämndens ordförande Gunnel Orselius-Dahl (L) i en kommentar till Parkteaterns turné i länet.

Landstinget erbjuder en 50-procentig subvention, kommunen står för 50 procent. För besökaren är parkteatern alltid kostnadsfri. I år nappade elva kommuner på erbjudandet: Haninge, Järfälla, Nacka, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands-Bro, Vallentuna och Österåker. Kommunerna har fått välja ur Parkteaterns aktuella utbud. Föreställningen ”The Visitors” med ABBA-musik drog ensam 1 300 besökare till föreställningen i Haninge.

Mer om kulturpolitik i Stockholms län, 1 november 2017.

470 miljoner till kulturen i länet 2018

En ökad budget men också ett förändrat kulturstöd som öppnar för fler nya aktörer i Stockholms läns kulturliv. Mandatperiodens sista kulturbudget visar på förändringar under de gångna fyra åren.

– Kulturen är viktig för Stockholms län och för oss som bor här. Landstinget ska möjliggöra professionell kultur som kan nå fler stockholmare – och göra så kulturen kan bidra till hälsa och glädje i en växande, attraktiv region. Vårt reformerade kulturstöd är en av mandatperiodens viktigaste förändringar.

Det säger kulturnämndens ordförande Gunnel Orselius-Dahl (L).

Sedan 2014 har kulturnämndens budget ökat med 57 miljoner kronor till drygt 470 miljoner kronor för 2018. Kulturstödet har förändrats med tydligare stödformer, som betonar delaktighet och gör det lättare för nya aktörer att få ta del av landstingets stöd.

En regional kulturstrategi finns nu som förslag på remiss.

Konserthusets fyraåriga avtal ger en långsiktighet som i princip är unik inom svensk scenkonst.

Konsten i vården är en viktig del av kulturverksamheten, och landstinget är en av norra Europas viktigaste aktörer inom offentlig konst. På Nya Karolinska Solna genomförs en historiskt stor investering för 118 miljoner kronor.

– Med de stora investeringarna i Stockholms läns sjukvård investerar vi också i ny konst av hög kvalitet. Bra konst är en viktig del av moderna, värdiga och välkomnande vårdmiljöer på våra sjukhus och andra platser, säger Gunnel Orselius-Dahl (L).

Ett nytt kompetenscentrum för kultur och hälsa har skapats.

– Kultur och hälsa får allt tydligare påvisade samband. Kunskapen om hur kultur kan påverkar hjärna, hjärta och hälsa till det bättre ska spridas i vården, säger Gunnel Orselius-Dahl (L).

Här hittar du artikeln i sin helhet.
Läs mer om Liberalerna i Vallentuna kultur- och fritidspolitik här.