Funktionsnedsättning ska inte vara ett hinder

Frihet att vara den du är

Den som har omfattande funktionsnedsättning ska kunna leva ett liv som alla andra. Det är utgångspunkten för rätten till personlig assistans, en av de största frihetsreformerna i svensk historia. Regeringens neddragningar har ryckt undan friheten från alldeles för många, och ännu fler hotas av indragen assistans.

• Liberalerna värnar den personliga assistansen i Vallentuna. Den som behöver stöd och service för att kunna utföra sitt arbete och/eller sköta sin livsföring ska erbjudas detta. Beviljade insatser ska följas upp för att säkerställa att de möter behovet.
  • Gemensamt boende utifrån funktionsnedsättning gör att man kan bo med kompisar med liknande förutsättningar. Det är också en trygghet för både boende och för personliga assistenter. Det behövs fler LSS-gruppboenden i Vallentuna. Liberalerna vill skapa nya kommunala gruppboenden och låta de berörda vara med och besluta om utformningen.
  • Vallentuna ska kunna erbjuda ett särskilt äldreboende för personer inom LSS.
  • Fritidsverksamheter och föreningslivet ska vara öppna och tillgängliga för alla, oavsett kön, etnicitet, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Kommunen ska erbjuda föreningarna kunskap i detta genom olika utbildningar.

Läs mer om vår politik här.