Se alla

Trafik

Liberal trafikpolitik utgår från individens behov och perspektiv. Då måste dessa behov kunna mötas så klimatsmart som möjligt och med så lite krångel som möjligt.

Vallentunaborna ska kunna ta sig miljövänligt och tryggt till arbete, utbildning och fritidsaktiviteter. Bostäder ska framför allt byggas med närhet till kollektivtrafik och nya områden och kvarter ska få säkra gång- och cykelvägar. Det behövs fler infartsparkeringar för bil och cykel i Vallentuna för att fler ska kunna använda kollektivtrafiken.

Gång-, cykel- och kollektivtrafik ska prioriteras för pendling. Bilen har dock alltjämt en stark ställning i Vallentuna och ger oss frihet att ta oss till släkt och vänner, delta i fritidsaktiviteter m.m. Det är inte bilen i sig som är bekymret, utan de problem den medför i form av utsläpp och att den i en allt mer tätbefolkad landsdel tar upp mycket plats. Därför ska omställningen till fossilfria fordon uppmuntras och underlättas för våra invånare.

  • ROSLAGSBANAN TILL CITY VIA ODENPLAN. En omledning av Roslagsbanan förkortar restiden och förenklar resandet för många pendlare genom att kunna ta t-bana och pendeltåg direkt vid Odenplan. Det är även en förutsättning för att Vallentuna skall kunna fortsätta växa att det finns fler sätt än t-banan från Tekniska högskolan att ta sig vidare. Tåg med stationer som klarar en ökad kapacitet är en viktig del av dessa förutsättningar.
  • ROSLAGSBANAN TILL ARLANDA. Roslagsbanan till Arlanda har varit en viktig fråga för Liberalerna Vallentuna i decennier. Det saknas goda kommunikationer västerut från Vallentuna och till Arlanda. En förlängning av Roslagsbanan till Arlanda och till pendeltågen där möjliggör detta. Området runt flygplatsen byggs ut med 50.000 nya arbetsplatser och flyget kommer även i framtiden att vara ett viktigt kommunikationsmedel. Därför måste Arlanda knytas till invånarna i Vallentuna och de andra kommunerna längs Roslagsbanan.
  • FLER INFARTSPARKERINGAR. Infartsparkeringarna behöver bli fler, lättillgängliga och trygga så att fler har friheten att välja kollektivtrafiken.
  • SÄKER CYKLING. Säkra och trygga cykelvägar och cykelparkeringar så att fler barn och unga kan cykla till och från skolan och fritidsaktiviteter. Korta resor med bil kan minska ytterligare om cykelvägarna får en högre standard. Cykelbanorna i Vallentuna ska därför hålla hög kvalitet. De ska vara jämna, utan hål och slarviga lagningar. Cykelöverfarter över bilvägar måste vara säkra
  • SOPSALTNING. Cykelvägarna ska sopsaltas och inte sandas på vintern för att möjliggöra vintercykling.
  • EXPRESSVÄG FÖR CYKEL TILL TÄBY KYRKBY. Cykelvägen längs med Stockholmsvägen mellan Vallentuna och Täby kyrkby måste förbättras, göras säkrare, och, där så är möjligt, bredare.
  • CYKELVÄG LÄNGS BÄLLSTABERGSVÄGEN. Vi fortsätter arbeta för en cykelväg längs Bällstabergsvägen.
  • CYKELVÄG LÄNGS ARNINGEVÄGEN OCH VÄG 268. Trafikverket bör anlägga cykelvägar även längs Arningeleden och till Upplands Väsby snarast
  • CYKEL PÅ ROSLAGSBANAN. Tillåt cykel på Roslagsbanan utanför rusningstid.
  • BUSS 616 TILL VALLENTUNA CENTRUM. Förläng linje 616 till Vallentuna centrum för lättare pendling mellan Täby centrum och Vallentuna.
  • MER ANROPSSTYRD TRAFIK. Mer anropsstyrd trafik på landsbygden, det vill säga att man beställer transport när man behöver. Det gör det lättare och säkrare att välja bussen istället för bilen.
  • ÖKA VÄGKAPACITETEN. Öka kapaciteten på Arningeleden för att minska köerna. Bredda Löttingetunneln med en fil till i vardera riktningen.
  • FLER BILPOOLER. Fler bilpooler och andra bildelningslösningar. Prioritera särskilda parkeringsplatser för bilpooler vid knutpunkter i kollektivtrafiken.
  • FLER LADDSTOLPAR. Antalet laddstolpar måste fortsätta att öka. Liberalerna vill ha snabbladdare i närheten av Vallentuna centrum.
  • FOSSILFRI KOMMUNAL FORDONSFLOTTA. Kommunens egna bilpool och fordonsflotta ska bli helt fossilfri. Kanske kan bilpoolen vara tillgänglig för invånare på helger och kvällar.