SD-politikern som delade vit-makt propaganda

Fredag 27 september 2019

Ylva Mozis (L), gruppledare för Liberalerna

Den senaste veckan har tidsskriften Expo granskat SD-politikern i Vallentuna Jenny Laszlos aktiviteter i sociala medier. Sverigedemokraten Laszlo sitter i både kommunfullmäktige och utbildningsnämnden i Vallentuna. Det framkommer att hon anser att skolan ger en skev bild av vad som skedde under andra världskriget och delar inlägg med propaganda från förintelseförnekare och antisemiter. Expo rapporterar också att hon ”i egna inlägg upprörs till exempel över att en nazistledare fällts för hets mot folkgrupp, när det finns så många andra som går fria, kallar finansmannen George Soros för ’ondskan personifierad’ och sprider antimuslimska konspirationsteorier.”

Laszlos inflytande på vad som händer på skollektionerna är obefintlig. Hon sitter dessutom i opposition och har heller inte varit särskilt aktiv i nämnden. Alliansen har egen majoritet och vi är inte alls beroende av hennes röst när det gäller att fatta beslut, säger Ylva Mozis (L), ordförande i utbildningsnämnden.

Liberalerna anser att det hon uttrycker visar vikten av en skola som förmedlar kunskap och lär ut källkritik. Då minskar risken för att man blir lurad av historierevisionister och förintelseförnekare.

Detta visar varför man inte vill vara beroende av sverigedemokratiska mandat när man styr en kommun eller ett land. För det är inte alliansen i Vallentuna som beslutar vilka som ska sitta i nämnderna, utan Sverigedemokraterna har rätt till ett mandat i Vallentunas alla nämnder. Och Sverigedemokraterna verkar jämfört med andra partier vara bra på att utse olämpliga ledamöter på alla politiska nivåer, fortsätter Ylva Mozis.

Idag den 27 september kom Laszlos besked att hon lämnar sina uppdrag in till Vallentuna kommun.

Länk till EXPOs artiklar om SD-politikern:https://expo.se/2019/09/sd-politiker-delar-vit-makt-propaganda

Ylva Mozis (L) uttalar sig i både DN STHLM och Vallentuna Nyheter om frågan:

https://www.dn.se/sthlm/sd-politiker-uppges-ha-delat-vit-makt-propaganda-sparkas-ur-partiet/ (bakom betalvägg)