Varenda människa ska känna sig trygg i Vallentuna

Fredag 16 juni 2017

Trygg i Vallentuna

Sju trygghetsvakter och 16 nya poliser i Vallentuna. Det skulle bli verklighet om Liberalerna får som de vill, skriver Jan Björklund, Ylva Mozis och Jessica Johnson i en debattartikel.

Att kunna vänta på bussen en sen kväll utan oro, gå hem från krogen eller låta sitt barn gå ensam från kompisen – det är också frihet. Det är något som borde vara självklart för alla som lever här i Vallentuna. Vi bor i en trygg kommun, men ett antal våldsamma händelser de senaste månaderna gör att många känner sig otrygga.

Nästan var fjärde person i Sverige – en stor ökning – tycker att otryggheten påverkar deras livskvalitet. Människors frihet minskar alltså högst konkret av kriminalitet och bristande trygghet. Det kan vi inte acceptera.

Trygg i Vallentuna

Vi i kommunen ökar vårt förebyggande arbete på lokal nivå. Men vi måste också kunna lita på att polisen kommer om det skulle behövas. När resurserna saknas – både pengar och poliser – läggs polisens förebyggande arbete åt sidan och synligheten som skapar trygghet prioriteras bort.

Liberalerna vill ha fler synliga poliser i hela landet, från dagens 20 000 till 25 000 poliser inom de närmaste fem till sju åren. Här i Vallentuna skulle det motsvara 16 nya poliser. Dessutom vill vi se ett lönelyft på ungefär 4 000 kronor per månad till poliser för att locka fler till yrket och för att fler ska stanna.

Det här är en rejäl förstärkning som är alldeles nödvändig, men det kommer att ta tid innan den ger resultat. Därför har vi också ett förslag för att öka tryggheten på gator och torg direkt. Vi vill att kommunerna anlitar trygghetsvakter i väntan på fler poliser, för att öka tryggheten och förebygga brottslighet.

Vallentuna har redan sett sig tvungna att anlita trygghetsvakter, men Liberalerna föreslår att staten, som ju bär ansvaret för bristen på poliser, ger kommunerna ett statsbidrag på 500 miljoner kronor, som täcker hälften av kommunernas kostnader för trygghetsvakter. Med vårt förslag skulle sju trygghetsvakter kunna bidra till ett lugnare och säkrare Vallentuna.

Frihet är också att vara trygg där du bor. Den friheten måste försvaras.

Länk till artikeln Vallentuna Nyheter 2017-06-16