Tusen år av kvinnokraft fick besök av Vitryska oppositionen

Onsdag 25 september 2019

Tusen år av kvinnokraft
Foto vid Estrid på utställningen: Violetta Shastina Ravid.

Ylva Mozis (L) välkomnade kvinnliga liberala oppositionspolitiker från diktaturens Vitryssland som besökte utställningen Tusen år av kvinnokraft i Vallentuna Kulturhus. Besöket var organiserat med stöd av Liberalernas biståndsorganisation SILC.

Ylva Mozis, Liberalernas gruppledare, berättade om Vallentuna kommuns ansvar gentemot våra invånare, om lokal demokrati och lokalmedias roll. Jämställdhet stod i fokus, där både kvinnlig politisk representation, den kommunalt finansierade förskolans roll för kvinnors möjlighet att arbeta samt genusmedvetenhet och jämställdhetsperspektiv hos personal i en mängd kommunala verksamheter var av intresse.

Jämställdhet gynnar hela samhället och det är en självklarhet för Liberaler att alla ska ha lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter och inte diskrimineras av könstillhörighet eller sexuell läggning. Därför tog Liberalerna i Vallentuna fram ett jämställdhetsprogram för första gången till valet 2018. Liberalernas program Jämställdhet för ett hållbart samhälle kan du i sin helhet läsa här.

Vi rekommenderar alla ett besök av Tusen år av kvinnokraft.