Vallentuna stärker arbetet med miljö och klimat

Onsdag 16 oktober 2019

Ett gediget arbete ligger bakom den strategi för miljö- och klimat och den miljö- och klimatpolicy som antogs av kommunfullmäktige i måndags kväll. Strategin sätter mål för minskad miljö- och klimatpåverkan både för kommunen själv och för att boende, företag och organisationer i Vallentuna ska kunna minska sin påverkan.

Sju områden pekas ut som främsta fokus:

• Återvinning, återbruk och avfall
  • Energi och fossilfrihet
  • Kemikalier och plast
  • Natur och landskap
  • Vattenkvalitet och övergödning
  • Hållbar konsumtion och upphandling
  • Miljömedvetenhet, kommunikation och utbildning

– Liberalerna har varit mycket involverade i strategin ända sedan de första miljömålen antogs förra mandatperioden och miljöcertifieringen inleddes, säger Ylva Mozis, gruppledare för Liberalerna och vice ordförande i plan- och miljöutskottet. Arbetet med miljö och klimat har verkligen trappats upp de senaste åren i Vallentuna och nu ser vi fram emot att höja takten ytterligare.

Liberalerna vill att kommunen sätter som ett övergripande mål att Vallentuna kommun senast år 2040 inte ska tära på jordens resurser och att nettoutsläppen av växthusgaser då också ska vara noll. Här kan du läsa mer om vår lokala miljö- och klimatpolitik.

Här kan du titta på fullmäktigedebatten (3h37.07 in i websändningen).