Vallentunaliberalerna har en ny styrelse

Torsdag 13 februari 2020

Vallentunaliberalerna
Bild från vänster: Pierre Blanc, Tomas Halén vice ordförande, Ylva Mozis gruppldedare, Robert Lee ordförande, Jessica Johnson kampanjledare, Asbed Waned sekreterare, Kari Maksimov kassör.

Vallentunaliberalerna hade sitt årsmöte i söndags den 9 februari där en ny styrelse och ordförande valdes. Gästtalare var riksdagsledamoten Christer Nylander som fått fria tyglar och gav en mycket uppskattad, inspirerande och tankeväckande ideologisk föreläsning.

Gästtalare Christer Nylander, riksdagsledamot från Skåne och kulturpolitisk talesperson, inledde starkt med Selma Lagerlöf för en ideologisk bakgrund med Locke, John och Harriet Mills progressiva ”Friheten”, den andliga friheten till Papphammar-blocket med finfina illustrationer om individen och grupptillhörighet. Så klart tackade vi med en gåva till Expo för att motverka nationalism, extremism och rasism i Sverige. Tack för peppen och framtidstron Christer! 🙏💜

Bild: Christer Nylander (L), riksdagsledamot och kulturpolitisk talesperson

Så här sammanfattade Christer Nylander själv illustrationen på bilden efteråt på Facebook:

Rätt mycket här i livet fördelar sig utifrån en normalfördelningskurva. Kanske gäller det också politiska åsikter.

Samtidigt är det ofta de som har starkast övertygelse och starkast känslor i en fråga, som hörs mest. Ljudnivån i debatten blir liksom som en inverterad normalfördelningskurva.

Eftersom engagemang tenderar vara som starkast, tonläge som högst och ord som hårdast ju längre ut i ändarna man kommer blir det extremerna som hörs mest i debatten trots att de flesta finns i mitten.

Det gör det ibland lite svårt att läsa av det politiska landskapet.

På lång sikt är det förmodligen en rätt avgörande fråga för samhällsutvecklingen hur man ser till så att samtalet i mitten av skalan fungerar bättre, kanske så bra att det i lugn, sansad och saklig ton överröstar de som skriker.

Kring detta och mycket annat funderade jag på när jag talade på ett årsmöte i Vallentuna.

Bilden jag ritade var tänkt att på något sätt illustrera det jag sa. Några tycker säkert att det är jättedåligt ritat, andra tycker kanske rent av att det är en perfekt illustration. Jag skulle dock gissa att de flesta inte har så stark åsikt i frågan.

Vallentunaliberalernas årsmöte

Ingen ville riktigt att diskussionerna skulle ta slut, men till slut fick vi släppa Christer för att ta itu med Vallentunaliberalernas årsmöte. Utmärkt mötesordförande var Jörgen Hallberg som svingade klubban. På årsmötet valde vi en ny styrelse och återvalde Robert Lee som ordförande.

– Tack för förtroendet! Politiken vilar aldrig och det är viktigt att vi inte tappar fokus på att verka för de liberala värdena både på nätet och i verkligheten, säger Robert Lee.

Nyvalda styrelsen består av både bekanta och nya ansikten. Särskilt roligt att vi kan välkomna nyaste medlemmen Asbed Wanes i styrelsen. Styrelsen består 2020 av Pierre Blanc, ledamot Tomas Hallén, vice ordförande, Ylva Mozis, ledamot och gruppledare, Robert Lee, ordförande, Jessica Johnson, ledamot och kamapanjledare, Asbed Wanes, sekreterare Kari Maximiov, kassör. En individuell presentation av styrelsens ledamöter kommer under våren. Presentationerna kommer du att hitta på vår hemsida under fliken Hitta personer.

Bli en i gänget – bli Vallentunaliberal!

Det gör du lättast genom att swisha 50 kr till 123 148 12 41.
Skriv Ny, ditt personnummer och e-postadress.

Varmt välkommen!