Liberalerna skriver inte under på broms av flyktingmottagandet. Vi säger inte att det är enkelt, men vi väljer att inte ge upp.

Måndag 5 december 2016

alliansen

Idag skriver Vallentuna Nyheter om hur delar av alliansen vill bromsa flyktingmottagandet i kommunen. Liberalerna tycker det är fel att ge upp på förhand och vill försöka lösa vårt åtagande enligt den överenskommelse som redan finns. Det finns många goda krafter i Vallentuna som vill hjälpa till och det vore att sända fel signaler att redan innan årets slut säga att vi kan inte ta emot vår kvot 2017. Vi vill försöka göra vårt allra bästa som en av de rikaste kommunerna och tror det finns möjligheter att klara att ta emot en kvot på 0.54% flyktingar av Vallentunas totala befolkning under 2017.

Liberalerna i Vallentuna tror inte att det är bättre att människor fastnar under lång tid på Migrationsboenden. Konsekvensen av det är att de kommer flytta till eget boende hos andra redan trångbodda nyanlända i redan svårt segregerade områden. Det skulle alltså försämra den redan dåliga integrationen vi har i landet. Vi behöver bli bättre på integration och inte skapa sämre förutsättningar för den.

– Jag tycker att det är en skillnad i synsätt hur man ser på sitt åtagande. Vi står fast vid den överenskommelse vi hade hösten 2015. Vi tycker att vi kan fortsätta med de saker vi gjorde 2016 för att klara bostadssituationen. Jag tror att det finns andra saker vi kan få ut mer av, privatpersoner hoppas vi ska ge mer bostäder, säger Ylva Mozis.

Läs artikeln i Vallentuna Nyheter i sin helhet här.