Se alla
Skolor

Allt börjar med en bra skola och förskola

Frihet, trygghet och studiero

Kunskap är biljetten vidare i livet. Därför brinner vi Liberaler för att ständigt göra skolan bättre. Alla barn oavsett bakgrund ska få de kunskaper de behöver för att uppnå sina drömmar och överraska sig själva och sin omgivning. Därför prioriterar vi Liberaler alltid skolan.

Förskolan ska vara en trygg plats som förbereder barnen för skolan och livet.

  • EN TRYGG SKOLMILJÖ FÖR ALLA. Skolan ska finnas till för alla. Skolans arbete med demokratisk värdegrund och tolerans är grundläggande. Särskilt viktigt är att förmedla de värderingar om alla människors lika värde, jämställdhet och varje persons rätt till självbestämmande över sin egen kropp som är centrala i vårt samhä Alla elever ska känna sig trygga och inkluderade i skolan.
  • TYDLIGA OCH UTVÄRDERINGSBARA ORDNINGSREGLER. Varje skolas ordningsregler ska vara tydliga, välförankrade hos elever och föräldrar och uppdateras med jämna mellanrum. De behöver snabbt vidta åtgärder om inte ordningsreglerna följs, och inte se mellan fingrarna. Blir det inte bättre måste andra åtgärder vidtas.
  • NOLLTOLERANS MOT VÅLD, KRÄNKNINGAR OCH SEXUELLA TRAKASSERIER. I Vallentunas förskolor och skolor ska det råda nolltolerans mot våld och kränkningar, även digitala kränkningar. Huvuddelen av samhällets sexuella trakasserier och kränkningar sker i skolan. Det är oacceptabelt. När det sker lagbrott ska det hanteras därefter, även i skolan.
  • SKOLSOCIONOMER. Socialtjänsten i Vallentuna har nu särskilda skolsocionomer för att bättre samarbeta med skolorna. Det är ett utmärkt sätt att erbjuda anpassat stöd till elever som riskerar att bli ”hemmasittare”, på olika sätt far illa, eller riskerar att hamna i kriminalitet. En fungerande skolgång är den främsta skyddsfaktorn för barn i riskzon. Socialtjänsten måste finnas i skolan.
  • SAMARBETE MED SOCIALTJÄNSTEN. Samarbetet mellan skol- och socialförvaltning ska ytterligare utvecklas och förbättras med syftet att minska elevers frånvaro.
  • LÄTTARE ATT BYTA KLASS OM MAN INTE TRIVS. På samma sätt som att det finns fritt skolval skall möjlighet till klassbyte för elevers egenutveckling gynnas där så är möjligt.
  • AKTIVT ARBETE MED HEMMASITTARE. Inget barn väljer frivilligt att vara hemma från skolan under långa perioder. Samarbetet mellan skolan, hemmet, socialtjänst och BUP ska utvecklas genom att skapa team runt den aktuella eleven. Det är viktigt att teamet tidigt kartlägger skolfrånvaron för den enskilda eleven innan åtgärder sätts in. Stöd ska också erbjudas elevens föräldrar. Goda exempel där skolor varit framgångsrika med att få tillbaka hemmasittande elever måste spridas till andra skolor.
  • MODERSMÅLSUNDERVISNING. Vi vill ge rätt till modersmålsundervisning under alla tio år i grundskolan. Kravet är givetvis att språket ska användas av eleven i vardagen utanför skolan.
  • AKTIVT ARBETE MOT HEDERSFÖRTRYCK. Skolpersonal ska ha kunskap om detta för att identifiera elever som lever under hedersförtryck och ta hjälp av socialtjänsten, oavsett om det tar sig uttryck genom fysiskt våld eller ej. Den utsatte ska inte själv behöva larma och be om hjälp.
  • NOLLTOLERANS MOT VÅLDSBEJAKANDE EXTREMISM. Allt fler svenska medborgare radikaliseras och väljer att ansluta sig till våldsbejakande grupperingar antingen inom högerextremism, radikal islamism eller vänsterextremism. Skolorna måste ha ett aktivt förebyggande arbete för att motverka att elever radikaliseras.

Förskolan: en god grund att stå på

  • VÄRNA SMÅ BARNGRUPPER. Att varje barn får tillräckligt med uppmärksamhet och tid med förskollärare är grundläggande för en skola där alla barn har möjlighet att nå sin egen potential. Liberalerna vill därför ha ett tak om max 12 barn i småbarnsgrupperna och 15 barn för de äldre barnen. Förskolan ska få de resurser som krävs för att upprätthålla må
  • HÖJ FÖRSKOLEPENGEN. för att fortsätta minska storleken på barngrupperna och samtidigt fortsätta locka förskollärare och utveckla pedagogiken behöver förskolepengen fortsätta höjas.
  • TIDIGA INSATSER. Genom tidiga insatser för barn i behov av särskilt stöd eller som växer upp i familjer med bristande föräldraskap kan mycket problem för barn, unga och samhället undvikas. Förskolerektor ansvarar för att barn som behöver extra stöd får det och att det sker i samverkan med föräldrarna och vid behov tillsammans med socialtjänsten.
  • SATSA PÅ BARNS LÄSNING. Förskolan ska stimulera barnens läsinlärning genom att ge utrymme för lugna sagostunder, rytmlekar som t.ex. rim och ramsor.
  • JÄMSTÄLLDHET. Ett jämställt samhälle skapas genom att barn redan från början får möjligheter istället för att begränsas, att skapa möjligheter till en mångfald av val i livet, för alla barn oavsett kön.
  • SPRÅKFÖRSKOLA. För barn till nyanlända och barn i hem där föräldrarna inte pratar svenska är förskolan extra viktig. Vi vill att kommunen uppmuntrar dessa vårdnadshavare att skriva in sina barn i förskolan åtminstone 15 timmar per vecka.

Skolan först i Vallentuna

  • SATSA PÅ SVENSKAN. Svenska är skolans viktigaste ämne. Det finns ett starkt samband mellan läsförmåga och elevens förmåga att klara andra skolämnen. Böcker och ljudböcker stärker dessutom såväl språkförståelse som fantasi, och litteraturen är viktig i skolans arbete.
  • ALLA SKOLOR SKA HA ETT BEMANNAT SKOLBIBLIOTEK. Alla skolor ska ha ett bibliotek nära eller i skolan med tillgång till bibliotekarie som tillsammans med läraren kan arbeta aktivt med lässtödjande arbete. Genom sin kunskap om utbudet av lämplig litteratur för alla åldrar, både klassiker och nyutgivet, är bibliotekarier experter på att locka även den som inte gillar att läsa till passande böcker.
  • BRA OCH TILLGÄNGLIGA LÄROMEDEL. Faktakunskaperna i skolan ska finnas samlad i en lärobok i de teoretiska ämnena. Det gör det lättare för elever att förstå vad de ska kunna, att hitta tillbaka till något de missat, att läsa ifatt och att arbeta hemma när så behövs av olika skäl. Det gör det också enklare för vårdnadshavare att följa barnens inlärning och stötta vid behov. Samtidigt är det utmärkt med digitala läromedel såsom filmer, appar och spel t.ex. för övning och fördjupning, samt för elever med lässvårigheter.
  • STÄRK ELEVHÄLSAN. Det ska vara enkelt att få hjälp för den som mår dåligt eller behöver extra stöd i skolan. Alla elever ska få komma på elevhälsosamtal för att etablera kontakt med elevhälsan, och På Liberalernas initiativ stärks elevhälsan och socialnämnden har fått extra medel för att motverka bl.a. psykisk ohälsa. Skola, socialtjänst och sjukvård ska samarbeta bättre för att hjälpa barn och unga, så att de får den hjälp de behöver.
  • HANDLINGSPLAN FÖR SÄRBEGÅVADE ELEVER. Särbegåvade elever ska ges sådana utmaningar och sådan stimulans att de inte tappar intresset för skolan eller behöver byta skola för att få undervisning som passar dem. En handlingsplan för särbegåvade elever ska tas fram.
  • MINDRE UNDERVISNINGSGRUPPER – även för elever som har höga skolresultat. Även särskilt duktiga elever ska kunna delta i undervisning utanför sin vanliga klass, då de kan ha stor fördel av inslag av mindre gruppundervisning med högre nivå.
  • SPETSKLASSER. Skolan ska vara en utmaning för alla elever, även de allra duktigaste. Den som har talang för matematik eller språk ska kunna välja en spetsutbildning precis som den som har talang för idrott eller för musik. Vallentuna bör ansöka om att få starta spetsklasser med särskilda antagningsprov i ett eller flera ämnen i grundskolan och på gymnasiet.
  • FORTSÄTT STÄRK FRITIDSHEMMEN. Fritidshemmen spelar en viktig roll i barns lärande och sociala utveckling. Verksamheten fyller en viktig funktion för barnen både när det gäller möjligheten till stöd i skolarbetet och för att få tillgång till andra meningsfulla och utvecklande aktiviteter efter skoldagens slut. Fritids ska fungera som ett stöd för att uppnå skolans mål, genom att bland annat erbjuda hjälp med läxläsning och studiestöd. Kraften i civilsamhället ska tas tillvara. Skolans verksamhet ska drivas professionellt, men frivilliga insatser under elevernas fritid kan ha ett stort värde.
  • RÄTT TILL EXTRA STÖD. Elever som inte når målen i svenska och matematik under de första årskurserna ska genast få rätt till extra lektioner, läxhjälp och speciallärarhjä Om en elev i årskurs 6 riskerar att inte få godkänt betyg i svenska, engelska eller matematik, ska skolan vara skyldig att redovisa tydliga åtgärder. För de elever som ändå inte når godkänt betyg ska skolan åläggas att ge det stöd eleven behöver för att nå godkända betyg i årskurs 9.
  • BARN I BEHOV AV SÄRSKILT STÖD. Alla barn lär inte på samma sätt, och inte på lika lång tid. Därför vill vi vi göra undervisningen mer tillgänglig för fler. Barn i behov av särskilt stöd, t ex med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, har rätt till god undervisning i en bra lärmiljö, i den ordinarie undervisningen eller i mindre, särskilda undervisningsgrupper. Det är viktigt att det finns tillgång till resursgrupper och resursskolor för elever som har stort behov av särskilt stöd, exempelvis en elev som befinner sig långt ut på autismspektrat, där deras behov tillgodoses.
  • LÄXOR ÄR EN VIKTIG DEL AV LÄRANDE. Läxor förbereder eleverna för självstudier på högre nivåer och rätt utformade gör de stor nytta. Hemuppgifterna ska handla om repetition och mängdträning och det ska finnas tydliga instruktioner från läraren, så att alla föräldrar kan hjälpa till med läxorna vid behov. För detta krävs också ofta tillgång till fysiska läroböcker.
  • ORGANISERAD LÄXHJÄLP FÖR ALLA BARN. För att säkerställa att alla elever får den hjälp de behöver ska organiserad läxhjälp erbjudas i skolan eller på fritids.
  • KULTUR OCH RÖRELSE FÖR LÄRANDE. Kultur i skolan kan ge eleverna bättre förutsättningar för studierna, liksom bildning och kulturvana för framtiden. Idag finns ett bra samarbete mellan skola och kulturverksamhet som vi vill värna. Vi vill också värna de initiativ för rörelse varje dag under skoldagen, som också gynnar lärandet.
  • PRIORITERA UNDERVISNING. Vallentuna satsar en stor del av sin budget på skolan. En liberal skolpolitik innebär att resurserna används på rätt sätt. Därför vill vi prioritera resurser till lärare och elever så att kunskapsresultaten höjs, snarare än administration eller för stora lokaler.
  • SKOLLOV SOM GYNNAR LÄRANDE. Sommarlovet är traditionellt långt i Sverige; så långt att eleverna behöver ägna början av höstterminen åt att återerövra de kunskaper som man har tappat under lovet. Samtidigt är resten av skolåret så komprimerat att många elevers lärande hämmas av trötthet i slutet av terminerna. Om närliggande kommuner är öppna för samma förändring vill Liberalerna därför förlänga höstlovet och sportlovet eller påsklovet med en vecka vardera och samtidigt förkorta sommarlovet med två veckor.

Gymnasiet

  • TRYGGHET OCH STUDIERO. Vallentuna gymnasium är omtyckt bland eleverna. Vi vill fortsätta arbetet med att öka tryggheten och studieron i skolan
  • FLER ELEVER SKA GÅ UT MED GODKÄNDA BETYG. Vi vill fortsätta arbetet med öka kvaliteten och individanpassningen av undervisningen. Fler elever behöver fångas upp tidigt när resultaten inte motsvarar kunskapskraven.
  • SPRÅKPROFIL. Språkkunskaper gör att världen öppnar sig och nya möjligheter upptäcks. De är också ett krav från många arbetsgivare. Vallentunas satsning på språk med internationella kontakter på gymnasiet ska fortsätta så att eleverna får kunskaper och erfarenheter som öppnar möjligheter för en god framtid både i Sverige och andra länder.
  • LÄRLINGSANSTÄLLNING UNDER STUDIERNA. Vallentuna Gymnasium har under mandatperioden utökat med flera yrkesprogram, både naturbruksprogrammet och personlig tränare. Det är positivt eftersom yrkeseleverna på Vallentuna gymnasium har lätt att få jobb efter studenten. Liberalerna vill att Vallentuna ska erbjuda fler gymnasiala lärlingsanställningar under studierna, där lärlingarna kan jobba deltid med löner enligt gällande kollektivavtal. Lärlingsanställningar i privata företag ska uppmuntras.
  • FLER YRKESPROGRAM PÅ GYMNASIET. Vallentuna gymnasiums styrka är yrkesprogrammen. Många elever vill läsa där och de har lätt att få jobb efter studenten. Arbetsgivarna i Stockholmsregionen har stora problem att hitta yrkesutbildad arbetskraft och fler elever behöver välja yrkesprogram om de inte vill läsa vidare på universitetet efter gymnasiet. Därför vill Liberalerna starta fler yrkesprogram på Vallentuna gymnasium.

Attraktiva arbetsplatser för lärare

  • LÅT LÄRARNA VARA LÄRARE. Lärarnas huvuduppgift är och ska vara att undervisa, och mindre tid bör ägnas åt administrativa uppgifter eller socialt omhändertagande av elever. Uppgifter som ligger utanför lärarnas kompetensområde, men som är en naturlig del av skolans verksamhet – administration, IT, rastnärvaro och liknande – bör skötas av annan personal med rätt kompetens.
  • LÄRARE SKA LÄRA AV VARANDRA. Lärarens profession ska utvecklas och stärkas bl a genom att det kollegiala lärandet förbättras i skolans pedagogiska utvecklingsarbete
  • ÖKA ANDELEN BEHÖRIGA LÄRARE GENOM ATT KOMBINERA ARBETE OCH STUDIER. Lärare som vill komplettera tidigare behörighet med ämnen där det råder brist på lärare, ska få utbilda sig under anställningen. Utbildningstakten ska vara sådan att utbildningen kan kombineras med att läraren arbetar kvar i skolan.

Allt börjar med en bra skola och förskola

Läs mer om vår politik i Vallentuna här.

Rikspolitik hittar du här.