Brev till Sveriges regering

Tisdag 13 december 2016

Brev till Sveriges regering

Under 2016 har 129 nyanlända flyktingar med uppehållstillstånd anvisats till Vallentuna. Politiker och tjänstemän i kommunen har arbetat tillsammans, hårt och ibland i motvind, för att klara den utmaningen och lyckats.

Det är inte det enklaste att få fram bostäder för dessa nya vallentunabor i bostadsbristens Stockholm, men kommunens personal arbetar på oerhört bra och hårt. Vi har satt upp paviljonger på tre platser i kommunen trots att bygglov överklagats och att vi väntar på mark- och miljööverdomstolens avgörande. Vi har beslutat investera i 20 bostadsrätter som hyrs ut på tidsbegränsade kontrakt med de begränsningar som en sträng hyreslag sätter. Vårt kommunala bostadsbolag Össebyhus är mycket litet och har endast kunnat bidra med tre lägenheter och ett fåtal privatpersoner har ställt upp. Samtal med de privata bostadsbolagen  har ännu inte gett önskat resultat. Få av lösningarna vi använt är idealiska på något sätt. Flera har sina nackdelar.

Man brukar säga att nöden har ingen lag, men i Sverige har den det. Och vi har följt den. Själv gav staten sig rätten att göra undantag under flyktingkrisen. Nya regler utlovades som en del av migrationsuppgörelsen, där bosättningslagen var en del, men vi har fortfarande inte sett skymten av de regelförenklingar som krävs för att lösa bostadsbristen långsiktigt. Det är oansvarigt. Både tidigare och nya Vallentunabor behöver permanenta bostäder. Och vi arbetar sedan länge så fort det går för fler bostäder i Vallentuna. Men med dagens regler tar det för lång tid från politisk vilja till att bostäder finns på plats.

2017 är det ytterligare 177 personer med uppehållstillstånd som ska anvisas Vallentuna, även om den siffran kan komma att justeras. Det motsvarar ytterligare 0,54 procent av dagens Vallentunabor. Vårt civilsamhälle är mycket engagerat i integrationen av de nyanlända och de ensamkommande barnen. Vi har en god arbetsmarknad och låg arbetslöshet. Vi vill att Vallentuna ska fortsätta ta emot de nyanlända som anvisas vår kommun även 2017 och vi anser inte att tält och sovsalar är ett alternativ som möjliggör en god integration. Fortsatta paviljonglösningar, korttidskontrakt i bostadsrätter, privatuthyrning och fortsatt dialog med privata bostadsbolag är vägen framåt. Men både paviljonger och bostadsrätter är kortsiktiga och relativt dyra alternativ och leder till målkonflikter. Det permanenta bostadsbyggandet krävs för att på sikt ha ett hållbart flyktingmottagande, lokal acceptans och god integration.

Tyvärr har kommunerna inte fått den draghjälp från regeringens och statens håll varken när det gäller de finansiella förutsättningarna eller de regelförenklingar som behövs. Plan- och bygglagen är stelbent, och gör att det tar lång tid att få till både permanenta och tillfälliga bostäder. Därför kräver vi att regeringen ger oss bättre förutsättningar på både kort och lång sikt. Det är framför allt reglerna för det långsiktiga byggandet som behöver effektiviseras, men även mer flexibilitet för de kortsiktiga:

• Förändringar av möjligheterna att bevilja tidsbegränsade bygglov
  • Enklare, snabbare beslutsprocesser för byggandet av permanenta bostäder, med färre krav, t.ex. gällande buller.
  • Samordning och prioritering av statliga intressen i plan- och byggprocesserna. Idag finns många riksintressen som hindrar bostadsbyggande, medan själva bostadsbyggandet inte ses som ett riksintresse.
  • Undantag från PBL vid högt mottagande.
  • Säkerställ nyanländas möjligheter att betala hyra.
  • Åtgärda försörjningsglapp innan etablering och mellan tillfälliga uppehållstillstånd.
  • Förläng de två år som staten betalar ut grundersättning till kommunerna för etablering av nyanlända så att tiden bättre motsvarar den tid det tar i genomsnitt för nyanlända att bli självförsörjande och bättre motsvarar bostadskostnaderna i de olika kommunerna.

Vi är stolta över att Vallentuna har tagit sitt ansvar och tidigt, förra vintern, rivstartade arbetet för att ta emot människor från världens krishärdar och ge dem en möjlighet att bidra till vårt samhälle på olika sätt, inte minst som skattebetalare när de fått in en fot på arbetsmarknaden. Och vi är stolta över att vi arbetar på för att dra vårt strå till stacken när fler människor än någonsin är på flykt i världen.

Vi förväntar oss att regeringen tar samma stora ansvar och underlättar vårt mottagande och integrationen av nya Vallentunabor.

Förslag lagt på kommunfullmäktige, Vallentuna 12 december 2016