Dåligt recept för integration att bromsa flyktingmottagandet

Tisdag 13 december 2016

skarmavbild-2016-12-13-kl-10-19-42

På kommunfullmäktigesammanträdet 12 december beslutade Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna att bromsa flyktingmottagandet i Vallentuna. Liberalerna lade fram ett eget förslag på brev till regeringen som ett alternativ till Moderaternas, Centerpartiets och Kristdemokraternas förslag att bromsa Vallentunas flyktingmottagande framöver. Det förslaget byggde på att Vallentuna ska fortsätta ta sitt ansvar och ta emot det antal nyanlända som anvisas vår kommun, och att regeringen måsta ta sitt ansvar för att ge kommunerna bättre förutsättningar.

Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet ställde sig bakom Liberalernas förslag, trots vår hårda kritik mot partikollegor i regeringen och trots att de planerat att lägga fram egna förslag. Sverigedemokraterna stödde Moderaternas, Centerpartiets, och Kristdemokraternas förslag, som därmed antogs med tre rösters marginal.

Under 2016 ska 129 personer med uppehållstillstånd anvisas till Vallentuna och under 2017 förväntas det blir ytterligare 177. Det är vår plikt att ge människor med skyddsskäl asyl och alla kommuner behöver bidra till mottagandet och integrationen. Mottagandet nästa år motsvarar alltså 0,54 procent av Vallentunas befolkning idag. Det är inte enkelt att snabbt ordna bostäder för nya vallentunabor i bostadbristens Stockholm, men politiker och tjänstemän har arbetat hårt i både medvind och motvind för att klara utmaningen. Samtidigt fortgår planerandet och byggandet av permanenta bostäder.

Liberalerna ser tillbaka på det här året och ser att vi lyckats med mycket och lärt oss en hel del på vägen. Vi vill fortsätta investera i ett antal bostadsrätter som hyrs ut till nyanlända på korttidskontrakt, sätta upp paviljonger på fler platser och uppmuntra både privata bostadsbolag och privatpersoner att bidra. Vi säger inte att det är enkelt, men vi väljer att inte ge upp.

Tyvärr har Vallentuna inte fått draghjälp från regeringens och statens håll när det gäller regelförenklingar trots löften om detta för över ett år sedan. Plan- och bygglagen är stelbent, och gör att det tar lång tid att få till både permanenta och tillfälliga bostäder. Därför föreslog Liberalerna ett annat brev till regeringen som bygger på att Liberalerna tar fortsatt ansvar för flyktingmottagandet och att regeringen måste ta sitt ansvar.

Liberalerna är stolta över att Vallentuna arbetar på för att dra vårt strå till stacken när fler människor än någonsin är på flykt i världen. Engagemanget från civilsamhället och integrationsplanen vi antagit visar också att integrationen på sikt har goda förutsättningar här.

Det är i regioner som vår, med låg arbetslöshet, en skriande brist på arbetskraft och med kompetensförsörjningsproblem i kombination med litet historiskt flyktingmottagande i stora områden, som integrationen har bäst förutsättningar.

Om vi, kommuner och stat gemensamt, inte lyckas lösa bostadsfrågan, fastnar de nyanlända, trots uppehållstillstånd, på asylboendena. Då kommer ännu fler att använda lagen om eget boende, EBO, och flytta hem till bekanta i redan hårt belastade kommuner. Vi vet att det finns områden där det inte är ovanligt med tre familjer som trängs i en tvåa. Det är ett recept för dålig integration och vi måste göra allt vi kan för att undvika det.

Ylva Mozis anförande ser du 2.03.25 in i webbsändningen.

Här kan du se sammanträdet i kommunfullmäktige.