DEBATT. L: Därför är skolan valets viktigaste fråga

Onsdag 5 september 2018

DEBATT. L: Därför är skolan valets viktigaste fråga

Liberalerna i Vallentuna presenterar ett program med 53 punkter för en bättre skola. Bland annat vill man se en läsutvecklingsledare och ett bibliotek på varje skola.

En lyckad skolgång är varje ung människas biljett vidare i livet och möjliggör fler livsval. En bra skola är också samhällets försäkring mot sociala problem och vägen till välstånd och utveckling. Därför sätter vi Liberaler alltid skolan först.

Vi har tagit fram ett skolprogram med hela 53 punkter för att förbättra Vallentunas skolresultat och för att alla elever ska nå sin fulla potential. Fokus ligger på bra arbetsvillkor för lärare, höjning av skolpengen, lugn och ro samt tidigt stöd till elever som behöver. Vi ska ha höga förväntningar på alla elever och prioritera kunskap. En lugn och trygg skola är en förutsättning för att elever ska kunna ta till sig kunskap.

Låt lärare vara lärare och ägna sig åt att förbereda och genomföra lektioner. Anställ lärarassistenter som kan fixa med IT-utrustning, leda klassen till gymnastiksalen och visa föräldrar hur schoolsoft fungerar. Lärarassistenter och en förstärkning av elevhälsan bidrar också till att skapa lugn och ro i klassrummet.

Höj skolpengen för att säkra tidigt stöd för både elever med svårigheter och dem som behöver extra utmaningar. Lärarlönerna stiger men behöver stiga ännu mer.

Svenska är skolans viktigaste ämne. Läsförmågan är avgörande för hur en elev klarar andra skolämnen. Vi vill ha en läsutvecklingsledare och ett bibliotek på varje skola med tillgång till bibliotekarie som tillsammans med läraren kan arbeta aktivt med lässtödjande arbete.

Varken för eleverna eller samhället finns det någon viktigare fråga för framtiden än skolan.