L om SD:s utspel: ”Väldigt kortsiktig lösning”

Onsdag 12 september 2018

Ylva Mozis
Ylva Mozis (L)

SD:s tanke att sälja ut de nyanländas bostäder bygger på önsketänkande.
Det säger Ylva Mozis, Liberalernas gruppledare i Vallentuna.
– Man tjänar inga pengar på att sälja. Det är en väldigt kortsiktig lösning.

SD:s Fredrik Lindahl sa nyligen till Mitt i att han vill att de bostäder som kommunen och upplåter till nyanlända ska säljas ut för att finansiera andra satsningar.

Men Ylva Mozis avvisar den idén.

– Han vill driva en lokal politik som bygger på att lagstiftningen ser annorlunda ut. Lagen säger att kommuner har bostadsansvar för alla nyanlända i två år. Och det är inte bara nyanlända som bor i kommunens lägenheter. Vi har ansvaret för alla dessa människor, annars skulle de bli hemlösa. Han bygger sin politik på ett önsketänkande. Och vi kan inte bestämma hur den nationella politiken ser ut.

Enligt Ylva Mozis skulle det inte blir några pengar av en utförsäljning.

”Kortsiktig lösning”

– De bostadsrätter som kommunen äger för sociala ändamål har vi för att andra lösningar är dyrare. Säljer man dem får man ta till andra lösningar som blir sämre. Man tjänar inga pengar på att sälja. Det är en väldigt kortsiktig lösning.

Bortsett från att lagen gör att kommunerna måste ta emot nyanlända finns andra skäl till att ta emot dem i Vallentuna, anser Ylva Mozis.

Artikel i Mitt i Vallentuna 2018-09-10, länk.