(L): ”Läste ni vår budget innan ni röstade emot?”

Tisdag 27 november 2018

Bild: Ylva Mozis (L), gruppledare

Svar på insändaren (V): ”Vallentuna bör höja skatten”: Vänsterpartiet i Vallentuna kom nyligen med en kritisk debattartikel mot den budget som Vallentunas politiker antog för ett par veckor sedan.
Men det som skrivs i artikeln stämmer inte, svarar Liberalernas Ylva Mozis i en replik. Även Alliansen satsar på såväl socialnämnden som skolan.

Vänsterpartiet skriver att de vill höja kommunalskatten i Vallentuna med 1,60 procentenheter för att finansiera satsningar som de hävdar skiljer Alliansen från Vänsterpartiet.

Men de läste förmodligen inte Alliansens budget innan de röstade emot den, då budgeten som antogs innehöll flera av satsningarna.

Mer till socialnämnden

Vänsterpartiet skriver att Alliansen gör nedskärningar i socialtjänsten för att täcka tidigare underskott. Men verkligheten är att Alliansen ökar socialnämndens budget med 45,4 miljoner kronor nästa år.

Skolan borde få fem miljoner mer, skriver Vänsterpartiet. Alliansen ökar skolans budget med 15,7 miljoner, och detta rymmer en höjning av skolpengen för årskurs 6-9, motsvarande precis de fem miljoner som Vänsterpartiet efterfrågar.

Fritidsgårdar borde finnas på fler platser än idag tycker V. Det tycker Alliansen också och planerar för just detta.

Valfrihet

Visst finns det stora skillnader på Vänsterpartiets politik och på vår, men inte på det sätt de hävdar i sin debattartikel. Till exempel är det en självklarhet för Liberalerna att det är du som ska få välja skola och hemtjänst, och vi vill även införa valfrihet i familjerådgivningen och skuldrådgivningen.

Vallentunas skolor ska ställa höga krav och ha höga förväntningar på alla elever. Vi utgår ifrån varje människas potential att stå på egna ben. Ytterst handlar det om att försvara varje människas frihet att forma sitt eget liv.

Ylva Mozis, gruppledare Liberalerna