Ny inriktning för Hjälmstaskolan och Karlbergskolan

Lördag 23 december 2017

Ny inriktning för Hjälmstaskolan och KarlbergskolanNy inriktning på Hjälmstaskolan och Karlbergsskolan. Barn- & Ungdomsnämnden (BUN) avslutade året med flera bra nyheter I tisdags kväll sammanträdde BUN för sista gången 2017 och Liberalerna hade som vanligt full styrka på plats i form av våra representanter Mattias Lööv, Mattias Dejke och undertecknad. Bland annat hade vi glädjen att klubba igenom följande beslut: – Ramtiden för förskolans öppettider utökas till att omfatta 12 timmar/dag (för pedagogisk omsorg gäller 10 timmar/dag) och att barn till föräldralediga eller arbetslösa vårdnadshavare får rätt till en plats upp till 30 timmar/vecka. – Ramtiden för fritidshemmens öppettider utökas till 12 timmar/dag och elever vars vårdnadshavare är föräldralediga eller arbetslösa får rätt till en plats upp till 10 timmar/vecka.

Musikprofil på Hjälmstaskolan och Karlbergsskolan

Detta är en utveckling av den redan befintliga musikprofilen på Hjälmstaskolans årskurs 7-9 så att den även innefattar årskurs 4-6 på både Hjälmstaskolan och Karlbergsskolan. Musikinriktningen ska utveckla elevernas kunskap i att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang. Det handlar också om att utveckla tilltron till sin egen förmåga att sjunga och spela och ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet och reflektionsförmåga.

Vallentuna kan därmed erbjuda ett alternativ för elever som idag söker sig till skolor med tydliga musikprofiler. Förhoppningen är att elever som väljer musikprofil 4-6 på Karlbergsskolan och Hjälmstaskolan 4-6 sedan fortsätter på musikprofil 7-9 på Hjälmstaskolan. Samverkan med Kulturskolans lärare inom musikproduktion, musikteori, instrumental och ensembleundervisning innebär att vi har lärare med mycket hög kompetens inom musikområdet. Den gemensamma musikinriktningen för Karlbergsskolan och Hjälmstaskolan planeras att starta läsåret 2018/2019 för årskurs 4. Musikinriktning 4-9 planeras vara fullt utvecklad läsåret 2020/2021.

Arbete mot sexuella trakasserier i skolor i Vallentuna

Verksamhetsplan för BUN 2018-2020: Ett stort fokusområde i planen är att bidra till långsiktigt hållbar utveckling av Vallentuna genom att Vallentunas förskolor, grundskolor och fritidshem samt grundsärskola aktivt ska bidra till en giftfri miljö och ett återvunnet samhälle samt begränsad klimatpåverkan, t ex genom att ha en klimatsmart och ekologiskt hållbar måltidsverksamhet där det serveras och visas vad hälsosam mat är och hur olika livsmedel påverkar hälsan och miljön. Vi har också lagt stor vikt vid att vi i våra verksamheter ska arbeta förebyggande mot alla former av diskriminering, trakasserier, däribland sexuella trakasserier (vilket tydliggjordes på Liberalernas initiativ), och annan kränkande behandling. Främlingsfientlighet och rasism ska särskilt motverkas.

För Liberalerna i BUN, vice ordförande Anna-Clara Nord Ekerling

Läs mer om vår skolpolitik här.