Bostäder-och-samhällsbyggnad

Bostäder och samhällsbyggnad

Frihet är att sätta nyckeln i låset till sin första egna lägenhet

I dag är det för svårt att hitta någonstans att bo. Vi vill att det ska finnas valfrihet i boendet. Oavsett om man vill flytta hemifrån till sin första lägenhet, om man vill köpa en villa och bilda familj, om familjen väljer att gå skilda vägar, eller om man vill lämna det stora huset för ett senior- eller serviceboende ska det finnas möjlighet till detta i Vallentuna.

Det behövs en mängd olika bostäder i varierande storlekar och upplåtelseformer, små enkla lägenheter, ägarlägenheter, bostadsrätter, studentlägenheter, villor och radhus.

Vi vill också att det ska finnas en variation av bostadsområden där man bygger tätare och högre i nära kollektivtrafik och lägre och lummigare i andra.

För att Vallentuna ska vara en attraktiv kommun även i framtiden är det viktigt att bygga samhällen och inte bara bostäder. När nya bostadsområden växer fram ska kollektivtrafik, idrottsmöjligheter och service som t ex närbutiker planeras in från början. På så sätt minskar bilberoendet, människors frihet ökar och förutsättningar för hållbara livsstilar skapas.

Den som är rädd är inte fri. Centrum och bostadsområden ska vara trygga, med anpassad belysning, buskage som klipps så att de inte skymmer sikten och byggnader utan mörka passager.

Vallentuna ska inte bara vara en kommun som pendlare lämnar på morgonen och återvänder till på eftermiddagen. Pendlarströmmarna ska gå åt båda hållen. Därför behövs fler arbetsplatser i Vallentuna.

• FLER HYRESRÄTTER. Liberalerna vill att det ska byggas fler hyresrätter i kommunen, t.ex. i norra och östra Vallentuna centrum, södra Haga, Molnby, Lindholmen och nordvästra Vallentuna. Vi har tidigare bidragit till att det byggts, byggs och ska byggas hyresrätter i Åby ängar, på Gärdesvägen, ovanpå Alléhuset, i det framtida Kristineberg och att det blir studentbostäder i ”gamla polishuset”.
  • KOLLEKTIVTRAFIK FRÅN BÖRJAN. Planera för kollektivtrafik, idrott, lek och service i alla nya bostadsområden från början och komplettera gamla när så är möjligt.
  • LEKPLATSER, FISKEPLATSER, BADPLATSER OCH LEDER. Fortsätt rusta och bygg nya lekplatser. Bryggor på fler platser på östra sidan av Vallentunasjön för att göra det enklare för dem som vill ha nära till att bada och som har fiskekort.
  • LED RUNT VALLENTUNASJÖN. Färdigställ leden runt Vallentunasjön.
  • MINSKA FLYGETS BULLERZON. Förhindra att Trafikverkets nya bullerzon över Vallentuna stoppar utvecklingen här. Med de nya bullerområdena förhindras en utbyggnad och utveckling av alltför stor del av vår kommun som då även berövas framtida samhällsservice. Att stoppa de nya bullerzonernas påverkan är därför en viktig framtidsfråga.
  • BOENDE ÖVER GENERATIONER. Vi vill ha fler platser där människor möts. Äldreboende och förskola kan byggas på samma plats så att generationer kan mötas, fritidsgårdar ska finnas på fler platser i kommunen.
  • FLER KONTOR OCH MER FÖRETAGSMARK. Många vill starta företag eller låta sitt företag växa i Vallentuna. Det behövs mer mark och kontorslokaler där vi kan välkomna nya företagare till kommunen. Fortsätt förbättra servicen för företagare i mark-, bygglov-, miljö- och andra tillståndsprocesser utan att tumma på säkerhet och miljökrav.
  • FLYTTA KOMMUNHUSET. Flytta kommunhuset till delar av Vallentuna gymnasiums byggnad och rusta samtidigt gymnasiet. Då får eleverna trivsammare och mer anpassade lokaler och kommunens frigör yta för företag att ha kontor i Vallentuna centrum. Dessutom blir det billigare för skattebetalarna.
  • KONSTGRÄSHALL. Vallentunas många unga behöver en konstgräshall för aktiviteter även på vintern. Den bör ligga vid Vallentuna IP.