Att bygga hållbart är att ta ansvar

Söndag 7 maj 2017

Att bygga hållbart är att ta ansvar

Studieresa med Oxunda Vattensamverkan

Förra veckan deltog jag i en studieresa med Oxunda Vattensamverkan till Hannover och Hamburg i Tyskland tillsammans med politiker och tjänstemän i Oxunda Vattensamverkan. Syftet med resan var att inspireras av och lära oss mer om hur de två städerna arbetar med dagvattenhantering och återkommande översvämningar.Studieresa med Oxunda VattensamverkanStudieresa med Oxunda VattensamverkanFörutom inspiration till hållbara byggnader fick vi se intressanta sätt att låta regnvatten som rinner undan vara en del av en stads utsmyckning. Goda idéer till hur man kan ta till vara på regnvatten och förhindra översvämningar på ett samtidigt vackert sätt i stadsbilden.HållbarhetTa vara på regnvatten

Istället för underjordiska håligheter finns gräsklädda översvämningsytor som används till betesmark eller lekyta under övrig tid. Större vattendiken är utsmyckade med stenmurar och blomklädda slänter. På så sätt ökar även den biologiska mångfalden och staden blir grönare. Jag tar med mig mycket tankar och idéer om hur vi kan arbeta med miljön och vattenkvaliteten i Vallentuna.

Att bygga hållbart är att ta ansvar för planeten och försvara friheten även för framtida generationer.

Ylva Mozis, gruppledare för Liberalerna i Vallentuna

Läs mer om Ylva Mozis här.

Liberalerna jobbar ständigt för att förbättra miljön och för att bygga ett mer hållbart samhälle i Vallentuna. Ylva Mozis är bland annat ordförande i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden och kan berätta att det numera på Vallentuna kommuns hemsida finns en solkarta som visar potentialen för taken i kommunen så att invånarna kan bedöma om det är värt att installera solceller eller solfångare. Eftersom regeringen inte tagit bort kravet på bygglov har kommunen också förtydligat när bygglov inte krävs, allt för att uppmuntra invånare i Vallentuna att ta vara på solenergin!.

Här är några av miljömålen i våra vallöften som vi uppnått efter drygt halvtid sedan valet 2014:

• Stärkt miljö- och klimatpolitik. Miljömål antagna.
  • Bygg tätt i centrala delar.
  • Minskad kemikalieexponering.
  • Friluftsområde vid Gävsjön när Kristineberg byggs.
  • Miljöcertifiering av kommunen. Pågår.
  • Folkhälsostrategi.
  • Verka för att restaurera och öka tillgängligheten till Angarnssjöängen.

Mer om liberal miljö och naturvård hittar du här.
Läs mer om liberal politik i Vallentuna här.