Vi jobbar för en giftfri miljö för alla barn i Vallentuna

Fredag 12 augusti 2016

Vallentuna liberalerna gav ett vallöfte om att skapa en giftfri miljö för alla barn i Vallentuna – ett löfte som vi jobbar hårt för. Efter årets miljöinspektion av några av Stockholms kommuners förskolor visar det sig att Vallentuna ligger bra till i arbetet.

– Nu såg vi att förskolorna har påbörjat utrensningen av de giftiga ämnena. Men det finns fortfarande mycket att göra. Det här är ett pågående projekt som vi kommer att följa upp nästa år, säger Miljöinspektören Malin Wiberg.

Den största boven är mjuka plastföremål. Leksaker och hygienartiklar kan innehålla Ftalater, ett samlingsnamn för vissa ämnen som används för att göra plast- och gummiartiklar mjuka och smidiga. Det kan också finnas i plastmattor och färg som används för att måla väggarna. Därför kan det på vissa förskolor ta lite tid innan man blir helt fri från gifterna, då en renovering krävs. Men inspektörerna letar inte bara efter mjuka plaster. Tungmetaller som kvicksilver och kadmium är också skadliga och kan finnas i till exempel smycken som barnen har som utklädnad.

Läs artikel från Vallentuna Nyheter, 1 aug, i sin helhet här.