Hederskultur i Vallentuna – hur utbrett är det?

Tisdag 14 november 2017

Hederskultur i Vallentuna – hur utbrett är det?

Nyligen kunde vi den 3 november läsa i Vallentuna Nyheter om en pappa som dömdes för ofredande av sin dotter och det framgick tydligt att pappan begränsade sin dotters frihet. Dottern får nu leva på hemlig ort ifrån sin familj. Hederskultur i Vallentuna – hur utbrett är det? Hedersbrott är inte utbrett i Vallentuna såvitt vi vet, men vi vet heller inte hur stort mörkertalet är. För snart ett och ett halvt år sedan togs initiativ av Liberalerna i Vallentuna för att lyfta hedersproblematiken och vi jobbar stenhårt för att vi ska kartlägga hedersförtryck i kommunen.

Det är också viktigt att vi tar fram en lokal handlingsplan för att förhindra och förebygga hederskultur och förtryck. Det och om politikers ansvar i frågan skriver vår gruppledare Ylva Mozis om tillsammans med andra kommunalråd i Stockholms län i Dagens Samhälle:

Hederskultur i Vallentuna - hur utbrett är det?

Vi politiker måste agera mot hederskulturen

Att tiotusentals flickor och pojkar i Sverige inte får bestämma över sina egna liv på grund av familjens föreställningar om heder är inte värdigt ett liberalt, demokratiskt och jämställt samhälle.  Det vill vi ändra på, skriver Liberalernas gruppledare och kommunalråd i Stockholms län.

Varje människa ska ha en chans att utvecklas och välja sin väg i livet. Men mångas möjlighet att själv bestämma över sitt klädval, sociala umgänge och val av partner begränsas av hedersrelaterat våld och förtryck.

Allt fler söker hjälp för hedersförtryck. I en sammanställning av lägesrapporterna från länsstyrelserna framgår att flera kommuner ser en ökning av anmälningar och ärenden som gäller hedersförtryck. På resurscentrumet Origo, ett samarbete mot hedersvåld mellan kommunerna i Stockholms län, landstinget och Polismyndigheten, har antalet unga som söker hjälp på eget initiativ ökat kraftigt. Från 112 stycken nya fall 2015, till 156 fall under 2016.

Våldet och förtrycket utmärker sig på så sätt att det bakomliggande värdesystemet involverar hela familjen och ibland släkten. Det är framförallt kvinnor som drabbas men även män. Den heteronormativa strukturen med tydliga könsmönster gör att det anses skamligt att vara hbtq-person och de blir därför extra utsatta.

Den som inte följer hederskulturen riskerar att utsättas för trakasserier, hot och våld, och det förekommer även mycket grova brott som tortyr, kidnappning, tvångsäktenskap och mord i hederns namn.

Vi politiker kan göra mycket för att motverka förtrycket. Skolan, inklusive skolhälsovården, måste ha ett tydligt uppdrag att arbeta med frågor om jämställdhet och hedersproblematik. Därför vill vi att varje kommun ska ha en handlingsplan för arbetet med att förhindra och förebygga hedersvåld och förtryck. På så vis ökar förutsättningarna för att upptäcka förekomsten av hedersförtrycket och personalen ges råd och stöd i hur man kan hjälpa utsatta personer.

Det civila samhället och organisationer som arbetar med hedersfrågor måste också få ökat stöd. Vi vill se mer stöd till den feministrörelse som vuxit fram i utsatta områden. Dessa organisationer och rörelser gör ett viktigt arbete för att stötta offren och för att sprida kunskap.

För oss liberaler är det självklart att sätta individen före kollektivet. Samhället måste reagera och agera på samma sätt oavsett en persons kultur eller religion. Frihet måste försvaras.

Lotta Edholm, oppositionsborgarråd Stockholms stad (L)
Amelie Tarschys Ingre, oppositionsråd Lidingö (L)
Anna-Lena Johansson, kommunalråd Sollentuna (L)
Bengt Sylvan, kommunalråd Danderyd (L)
Daniel Adborn, gruppledare Nynäshamn (L)
Fredrik Sneibjerg, kommunalråd Värmdö (L)
Gunilla Grudevall-Steen, kommunalråd Nacka  (L)
Hans Ahlgren, kommunalråd Täby (L)
Johan Storåkers, kommunalråd Sundbyberg (L)
Karin Karlsbro, gruppledare Norrtälje (L)
Lars Johansson, gruppledare Botkyrka
Lars-Erik Aili, gruppledare Nykvarn (L)
Margareta Hamark, gruppledare Upplands Väsby (L)
Marianne Damström Gereben, kommunalråd Solna (L)
Martin Normark, gruppledare Upplands-Bro (L)
Mathias Lindow, kommunalråd Österåker (L)
Mats Lindblom, kommunalråd Tyresö (L)
Mats Siljebrand, gruppledare Södertälje (L)
Mia Franzén, gruppledare Salem (L)
Michael Baumgarten, gruppledare Vaxholm (L)
Nikoletta Jozsa, gruppledare Järfälla (L)
Pernilla Bergqvist, gruppledare Sigtuna (L)
Tobias Hammarberg, gruppledare Haninge (L)
Ylva Mozis, gruppledare Vallentuna (L)

Publicerad i Dagens Samhälle: 13 november 2017 kl 16:24
Länk hittar du här.

Mer om Liberalerna i Vallentunas politik hittar du här.