Ny kommunplan och kommunstyrelse vald.

Måndag 19 november 2018

Bild: Ylva Mozis (L), förste vice ordförande i kommunstyrelsen, Jessica Johnson (L) ersättare i kommunstyrelsen. Foto: Jasmin Storch

Alliansen har bildats med trygg majoritet i Vallentuna och kommunfullmäktige valde den tolfte november en ny ledning där Liberalerna fått god utdelning tack vare fortsatt högt förtroende bland Vallentunas väljare. Kommunfullmäktige den 12 november valde en ny kommunstyrelse för kommande mandatperiod och den nya Kommunplan 2019-2021 Vallentuna – där människor och idéer växer.

Kommunens prioriteringar inför 2019 är både satsningar och effektivisering av verksamhet. Den största satsningen är en utökad budgetram för socialnämnden. Vi höjer även skolpengen för elever i grundskolan årskurs 6-9 för att stötta barn- och ungdomsnämndens utvecklingsarbete som påbörjats för att höja kvaliteten i verksamheterna. Skattestatsen för 2019 ligger oförändrad kvar på 19%. Vi kommer att fortsätta bygga, men hållbart för att vi ska bygga ett samhälle, inte bara bostäder med en genomsnittlig takt om ca 510 bostäder per år den kommande tioårsperioden. Vi har ett ökat behov av kommunal service och behöver de närmaste åren bygga fler servicebostäder och särskilda boenden i t ex Lindholmen och nord- och sydöstra och västra Vallentuna.

Kommunens fem strategiska inriktningar och mål

1. Här växer människor och företag. Mål: Utvecklingen ska vara långsiktigt hållbar.
  2. Bästa kommun att bo och leva i. Mål: Vallentuna kommun ska bedriva verksamhet av hög kvalitet.
  3. Fler och växande Vallentunaföretag. Mål: Vallentuna kommun ska skapa goda förutsättningar för att människro och företag i gemenskap ska kunna växa.
  4. Närmare till allt. Mål: Vallentuna kommun bidrar aktivt till en växande storstadsregion.
  5. God ekonomisk hushållning. Mål: Verksamheterna ska bedrivas kostnadseffektivt.

Ny kommunstyrelse och kommunfullmäktige

Till ordförande i kommunstyrelsen återvaldes Parisa Liljestrand (M) och Ylva Mozis (L) valdes till förste vice ordförande posten. Andre vice ordförande tillfaller oppositionen Jaana Tilles (S). Jessica Johnson (L) blev vald till Ylva Mozis ersättare i kommunstyrelsen.

Ordförande i kommunfullmäktige samt ålderspresident valdes Ray Idemark (M), Michel Louis (KD) förste vice ordförande och andre vice ordförande Kenneth Bylund (S).

Liberaler i kommunfullmäktige

Ledamöter: Ylva Mozis, Jessica Johnson, Erik Ideström, Carin Saracco

Ersättare: Marcus Palm, Robert Lee och Gunnel Orselius Dahl

Då Mattias Dejke avsagt sig sin plats kommer Anna-Clara Nord Ekerling in som ersättare i kommunfullmäktige när Länsstyrelsen gjort sitt. Det ser vi fram emot.

Vi ser också fram emot den kommande mandatperioden och att göra vårt ytterstra för att driva så mycket liberal politik det går i enlighet med vår politiska program som du hittar här.